2 Ocak 2010 Cumartesi

LASTİK TAMİRİ

Sönmüş lastiğin tamiri için öncelikle sönme nedeni bulunmalıdır. Lastik gerçekten patlamış mıdır, yoksa havası mı söndürülmüştür veya patlama yeri lastik yüzeyinde midir veya sübop, lastik yanağından mı hava kaçmaktadır. Bütün bunları anlamak için lastiğe normalin üzerinde basınçlı hava verilerek su dolu bir küvet içine sokulur. Su içinde lastikten dışarı çıkmak isteyen hava, kabarcıklar yaparak yerini belli eder. Yeri tespit edilen çivi veya benzeri cisim dışarı çıkarılır. Bu tür deliğin tamir işlemi, lastiği janttan ayırmadan yapılabilirken tekerleğin balans ayarı da bozulmamış olur. Yeni geliştirilen bu teknikte 8-10 cm boyunda ince kauçuk benzeri özel bir madde, patlayan lastiklerde yama olarak kullanılmaktadır. Lastik içinde yapışma ve şişme özelliğine sahip fitil ince uçlu bir pens ile ortasından tutularak V biçiminde çivinin çıkartıldığı yere kol gücü ile sokulur, lastiğin iç yüzeyinden çıkan kauçuk fitil bu bölümde vida başı gibi şişerek yamanın geri çıkmasını imkansız hale getirir. Lastiğin dış yüzeyinde kalan yama fazlası ise kesilerek delik sağlıklı biçimde kapanmış olur. Lastik havaları normale getirilerek kullanıma hazır edilir. Patlama nedeni lastiğin janttan ayrılmasını gerektiriyorsa bu defa lastiğin içi iyice kontrol edilip dıştan görünmeyen veya başı olmayan fakat iç yüzeye çıkış yapan çivi benzeri metal parçalar varsa çıkarılır. Bu arada jantta oluşabilen metal karıncalanmalar zımparalanarak, temizlenirken, gözlenen jant eğilmeleri de preslenerek uygun kullanım haline getirilir. Tamir sonrası jantta takılan lastik bu defa kurşun çakarak balans ayarı yapılır ve yola uygun hal alması sağlanmış olur.Uzun süre kullanılmayacak araçlar takoza kaldırılmalıdır. Lastikler aynı biçimde, aynı noktada beklemekten dolayı aracın ağırlığı nedeniyle iz yapar ve düz yüzey oluşturur. "Taban Oturması" olarak nitelenen bu tür karşılaşmalar daha ziyade esnekliğini kaybedip sertleşmiş yıllarca kullanılmış lastiklerde görülür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder